Η ανάλυση ουσιαστικότητας είναι μια κρίσιμη διαδικασία για τις επιχειρήσεις, η οποία συμβάλλει στον εντοπισμό των σημαντικών θεμάτων μαζί με τις απαιτήσεις τους . Αρχικά, χρησιμοποιήθηκε στον χρηματοπιστωτικό τομέα, ειδικά κατά την προετοιμασία των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων, αλλά η μέθοδος αυτή πλέον έχει διευρυνθεί. Ο στόχος της είναι να εντοπίζει τις ουσιώδεις πτυχές που μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση μιας επιχείρησης, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το κοινό που ενδιαφέρεται για τις οικονομικές της εκθέσεις.
Σήμερα, η ανάλυση ουσιαστικότητας έχει ενσωματωθεί με επιτυχία στις στρατηγικές βιωσιμότητας των επιχειρήσεων. Ειδικά οι εταιρείες που ασχολούνται με την υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας ή με θέματα όπως ο Κώδικας Δεοντολογίας, διαπιστώνουν γρήγορα ότι αυτή η ανάλυση είναι απαραίτητη για τη στρατηγική διαχείριση κινδύνων.
Η ανάλυση ουσιαστικότητας συμβάλλει στον εντοπισμό των βασικών ομάδων ενδιαφερομένων με τις αντίστοιχες ανάγκες τους και παράλληλα, εντοπίζει τις πτυχές της βιωσιμότητας που είναι κρίσιμες για την επιχείρηση. Η σύνδεση αυτών των δύο στοιχείων, συχνά με τη βοήθεια ενός πίνακα σημαντικότητας, οδηγεί στην αναγνώριση των “ουσιαστικών” τομέων δράσης και έτσι αυτή ανάλυση κινδύνων αποτελεί τη βάση για την στρατηγική ιεράρχηση και αντιμετώπιση των σχετικών ζητημάτων βιωσιμότητας.
Παρότι η διαδικασία δεν ακολουθεί μια αυστηρά τυποποιημένη μέθοδο, η εταιρεία σας πρέπει να εφαρμόσει μια συγκεκριμένη προσέγγιση για αξιόπιστα αποτελέσματα, που θα οδηγήσουν στον προσδιορισμό και την επίλυση των εσωτερικών στόχων ή την προσεκτική εξέταση των σημαντικών εσωτερικών και εξωτερικών ζητημάτων.
Σε ποιους τομείς είναι ιδανική η ανάλυση ουσιαστικότητας;
Αν και προαιρετική, η ανάλυση ουσιαστικότητας θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμη για τη διασφάλιση αξιόπιστων αποτελεσμάτων, ειδικά όταν πρόκειται για τη συμμόρφωση με τα διεθνή πρότυπα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Αυτή η διαδικασία είναι κατάλληλη για εταιρείες κάθε κλάδου και ανεξαρτήτως μεγέθους , οι οποίες επιδιώκουν να ενσωματώσουν τη βιωσιμότητα στις δραστηριότητές τους. Κάθε επιχείρηση μπορεί να καθορίσει με μεγαλύτερη σαφήνεια τις δεσμεύσεις της προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και να εντοπίσει τους τομείς όπου χρειάζεται δράση.
Ταυτόχρονα, είναι βασικό στοιχείο των προτύπων ISO για τη διαχείριση της βιωσιμότητας που αφορά την κοινωνική υπευθυνότητα προτρέποντας έτσι τους οργανισμούς να την εφαρμόζουν. Συγκεκριμένα, η κατευθυντήρια γραμμή αναφέρει ότι, αφού ένας οργανισμός προσδιορίσει τους τομείς δράσης που σχετίζονται με τις δραστηριότητές του, πρέπει να αξιολογήσει αυτούς τους τομείς για να εντοπίσει ποιες δράσεις είναι πιο σημαντικές.
Παρότι η νομοθεσία σχετικά με την υποχρεωτική εφαρμογή της ανάλυσης ουσιαστικότητας, όπως αυτή ενδέχεται να διατυπωθεί νομοθετικά, δεν έχει ακόμη καθοριστεί πλήρως, η σημασία της παραμένει αναμφισβήτητη.
Πώς υλοποιείται;
Η ανάλυση ουσιαστικότητας επικεντρώνεται σε δυο βασικά σημεία που συμβάλλουν στον εντοπισμό των σημαντικών θεμάτων βιωσιμότητας για κάθε επιχείρηση. Το πρώτο αφορά τις προσδοκίες που οικοδομεί το ενδιαφερόμενο κοινό και το δεύτερο σχετίζεται με τα ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης που είναι στρατηγικά κρίσιμα για την επιχείρησή σας.
Αρχικά, η διαδικασία ανάλυσης ουσιαστικότητας προσδιορίζει τα ζητήματα του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος που επηρεάζουν την επιχείρηση αλλά και το κοινό. Μέσα από μια μέθοδο αξιολόγησης ιεραρχούνται τα θέματα βάση σημαντικότητας και επιλέγονται αυτά που πρέπει να συμπεριληφθούν στην ανάλυση ουσιαστικότητας με βάση πάντα την στρατηγική κάθε επιχείρησης.
Η διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό για αυτά τα ζητήματα είναι απαραίτητη, ώστε να ληφθούν οι απόψεις και έτσι να δημιουργηθεί ένας πίνακας που απεικονίζει την σημασία των θεμάτων και τη σχετικότητα τους. Τα αποτελέσματα συμβάλλουν στην επαρκή διαμόρφωση της στρατηγικής βιωσιμότητας της επιχείρησης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δημοσίευση.
Από τι εξαρτάται μια επιτυχημένη ανάλυση ουσιαστικότητας
Είναι σημαντικό να αξιολογηθεί κατά πόσο το ενδιαφερόμενο κοινό είναι ουσιώδες για κάθε επιχείρηση. Πιο συγκεκριμένα, αν το ενδιαφερόμενο κοινό επηρεάζει την επιχείρηση και τους στρατηγικούς της στόχους καθώς και κατά πόσο επηρεάζονται από τις ενέργειες της επιχείρησης. Είναι βασικό καθώς το ενδιαφερόμενο κοινό όπως οι εργαζόμενοι εμπλέκονται μέσω ερευνών, μέσων κοινωνικής δικτύωσης αλλά και λόγω της συμμετοχής τους στην καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης.
Από το 2001, η Biosafety είναι εξειδικευμένος σύμβουλος σε θέματα Υγείας & Ασφάλειας, Ποιότητας, Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας κατέχοντας άδεια ΕΞΥΠΠ και υποστηρίζει καθημερινά πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μιας διαδικασίας ανασκόπησης των ουσιαστικών θεμάτων που έχουν προκύψει στην προηγούμενη περίοδο αναφοράς διασφαλίζοντας ότι η ανάλυση ουσιαστικότητας ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες απαιτήσεις.